Ταξιάρχες Μιχαήλ και Γαβριήλ

taxiarxes 01

Η Εκκλησία μας στις 8 Νοεμβρίου, γιορτάζει τη Σύναξη των Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ, καθώς και των υπολοίπων Ασωμάτων και Ουρανίων Αγγελικών Ταγμάτων.
Πρόκειται για τη σύναξη, τη συνάθροιση δηλαδή των πιστών, που εύλογα θέσπισε η Ορθόδοξη Εκκλησία μας, για να αποδώσει την πρέπουσα τιμή στους λειτουργούς του Θεού και δικούς μας προστάτες και φύλακες, σε μια κοινή γι’ αυτούς γιορτή.
Οι Άγγελοι είναι νοερές υπάρξεις επουράνιες, είναι ασώματοι δεν έχουν δηλαδή υλικό σώμα σαν το δικό μας. Δεν έχουν ανάγκη από τροφή και δεν πεθαίνουν. Το κύριο έργο των Αγγέλων είναι να δοξολογούν ασταμάτητα το Θεό. Είναι δημιουργήματα του Θεού, γιατί εκτός από τον ορατό και υλικό κόσμο, δημιούργησε και τον άϋλο και αόρατο Αγγελικό κόσμο, ως Ποιητής « ορατών τε πάντων και αοράτων». Συγκεκριμένα δημιουργήθηκαν δέκα Τάγματα Αγγέλων. Ο επικεφαλής όμως του δέκατου τάγματος, ο Εωσφόρος, υπερηφανεύτηκε κατά του Θεού και τόλμησε να πει ότι θα βάλει το θρόνο του δίπλα στο Θρόνο του Θεού, για να γίνει έτσι όμοιος με τον Ύψιστο. Για την αλαζονεία του αυτή και την έπαρσή του ξέπεσε και μεταβλήθηκε σε πονηρό πνεύμα, έγινε ο διάβολος, ο αντίπαλος και πολέμιος της σωτηρίας των ανθρώπων.
Η Αγία Γραφή, αναφέρει σε πολλά της σημεία την επικοινωνία των ανθρώπων με τους αγγέλους και ιδιαίτερα με τον επικεφαλής των Αγγελικών Ταγμάτων Μιχαήλ, που ερμηνεύεται ως « Δύναμις Θεού». Συγκεκριμένα, ο Αρχάγγελος Μιχαήλ εμφανίστηκε στον Αβραάμ για να του σώσει τον Ισαάκ, στο Λωτ, για να τον σώσει όταν ο Θεός αποφάσισε να καταστρέψει τα Γόμορρα, στον Πατριάρχη Ιακώβ, στο μάντη Βαρλαάμ και στον Ιησού του Ναυή. Επίσης ο Μιχαήλ ήταν αυτός που οδήγησε το λαό του Ισραήλ στη φυγή από την Αίγυπτο. Πολλά δε θαύματα μας αναφέρουν ακόμη οι Άγιες Γραφές , τα οποία επιτέλεσε ο Αρχιστράτηγος Μιχαήλ.
Στην αγιογράφησή του εικονίζεται να πολεμάει με τον εχθρό μας το διάβολο, υπερασπιζόμενος έτσι τη δική μας σωτηρία. Γι’ αυτό και σε πολλές εικόνες παρουσιάζεται με στρατιωτική πανοπλία και κρατεί στο χέρι του γυμνό ξίφος.
Η πιο συνηθισμένη θέση που εικονίζεται στους Ναούς είναι στην αριστερή μικρή είσοδο του Ιερού Βήματος, ενώ στην δεξιά, εικονίζεται ο Αρχάγγελος Γαβριήλ. Είναι και οι δύο τους, οι ακοίμητοι φρουροί του χώρου του Ιερού Βήματος, όπου τελείται το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Στην Ορθόδοξη εικονογραφία παριστάνεται να στέκεται επιβλητικός, αυστηρός, να κοιτάζει προς όλους εμάς που τον βλέπουμε και οι φτερούγες του και οι πλατείς του ώμοι μας δηλώνουν, τη μεγάλη και φοβερή δύναμή Του. Φορεί κόκκινο χιτώνα και στο δεξιό του βραχίονα έχει τη συνηθισμένη ταινία και στο ίδιο του χέρι κρατεί ράβδο που είναι σύμβολο της εξουσίας του, σαν αγγελιαφόρος προς τους ανθρώπους των προσταγμάτων του Θεού.
Την ίδια ράβδο χρησιμοποιεί και σαν όπλο, όταν μας υπερασπίζεται από τις επιθέσεις του διαβόλου. Στο αριστερό του χέρι κρατεί τη σφαίρα του κόσμου όπου επάνω της είναι χαραγμένα τα γράμματα Χ(ριστός), Δ(ίκαιος), Κ(ριτής). Τα μαλλιά του είναι πλούσια και τα συγκρατεί ταινία που τα άκρα της ανεμίζουν, δηλώνοντας έτσι την καθαρότητα και την αγνότητα, είναι δε κατά κάποιο τρόπο το στεφάνι της δόξας.
Επίσης η Αγία Γραφή αναφέρει σε πολλά της σημεία την επικοινωνία των ανθρώπων και με τον Αρχάγγελο Γαβριήλ, που σημαίνει «άνθρωπος του Θεού». Ο Αρχάγγελος Γαβριήλ έφερε το χαροποιό μήνυμα στον Ιωακείμ και στην Άννα, ότι θα γεννήσουν την Υπεραγία Θεοτόκο. Με το ίδιο χαροποιό μήνυμα ευαγγελίζεται στον Ζαχαρία, ότι η σύζυγός του Ελισάβετ θα γεννήσει το μεγάλο ασκητή της ερήμου, τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Ο Αρχάγγελος Γαβριήλ έτρεφε την Παρθένο Μαρία μέσα στα Άγια των Αγίων και ο ίδιος Αρχάγγελος έφερε το πιο συγκλονιστικό μήνυμα του Ουρανίου Πατρός στην Θεοτόκο, ότι δηλαδή έμελλε να γεννήσει εκ Πνεύματος Αγίου τον Υιό και Λόγο του Θεού. Έτσι υπηρέτησε το σχέδιο « της ενσάρκου Οικονομίας του Θεού Λόγου» από την αρχή μέχρι το τέλος.
Στην Ορθόδοξη εικονογραφία εικονίζεται ολόσωμος να κοιτάζει προς όλους εμάς που τον βλέπουμε, κρατεί με το ένα χέρι μετάλλιο που παριστάνει τη μορφή του Χριστού και με το άλλο χέρι το δόρυ που το στηρίζει επάνω στον ώμο Του, δηλώνοντας μ’ αυτό τον τρόπο τη μεγάλη και φοβερή δύναμη Του. Είναι ενδεδυμένος με κυανοπράσινο χιτώνα, το ιμάτιο Του είναι κεραμιδί και τα μαλλιά Του είναι πλούσια.
Η Εκκλησία μας τιμά με το δικό της ξεχωριστό τρόπο τους Αρχιστρατήγους Μιχαήλ και Γαβριήλ, μαζί τους δε και όλο τον Αγγελικό κόσμο. Έτσι ο λειτουργός Ιερέας την ώρα της Προσκομιδής εξάγει τις μερίδες των Αρχαγγέλων και όλων των ταγμάτων των Αγγέλων, αμέσως μετά τη μερίδα της Παναγίας « εις τιμήν και μνήμην τους», τονίζοντας μ’ αυτό τον τρόπο την ιδιαίτερη τιμή. Επίσης η κάθε Δευτέρα, μέρα της εβδομάδας, είναι αφιερωμένη στα τάγματα των Ουρανίων Δυνάμεων. Ο κάθε δε Χριστιανός πιστεύει, ότι η ζωή του προστατεύεται και καθοδηγείται από τον Άγγελο φύλακα των Ουρανίων Αγγελικών Δυνάμεων, προκειμένου να βοηθηθεί, για να γίνει μέτοχος στη μεγαλειότητα του Θεού. Γι’ αυτό τους τιμά και τους σέβεται χτίζοντας Εκκλησίες στο όνομά Τους, με γιορτές προς τιμή Τους , με προσευχές και με διάφορα αφιερώματα.
Σύμφωνα δε και με τη λαογραφική μας παράδοση τόσο η διδασκαλία της Εκκλησίας μας, όσο και τα κείμενα της Παλαιάς και Καινής Διαθήκης, έχουν επιδράσει στις αντιλήψεις του Ελληνικού Λαού, ώστε η λέξη της έννοιας « Άγγελος» όταν χρησιμοποιείται, να προσδίδεται ποικίλη σημασία. Έτσι η ωραιότητα των Αγγέλων έχουν εμπνεύσει τη δοξασία στο λαό, ότι οι ωραίοι νέοι και νέες είναι « σαν άγγελοι». Επίσης η αγνότητα των Αγγέλων έχει εμπνεύσει τη δοξασία, ότι τα μικρά παιδιά είναι « σαν αγγελούδια ή αγγελάκια» και όταν κοιμούνται στον ύπνο τους επικοινωνούν με τους Αγγέλους στον Ουρανό, γι’ αυτό κοιμούνται με « μειδίαμα». Όταν δε αναφερόμαστε στον πολύ φιλάργυρο που δε δίνει σε κανένα κάτι « στον τσιγκούνη, λέγεται, ότι «δε δίνει τ’ αγγέλου του νερό». Πολλά δε βαπτιστικά ονόματα χρησιμοποιούνται από τον Ελληνικό Λαό, όπως: Άγγελος, Αγγελής, Αγγελική, κ.λ.π. αλλά και πολλά επίθετα, όπως: Αγγέλου, Αγγελίδης, Αγγελόπουλος, κ.λ.π. Επειδή λοιπόν το έργο Τους είναι να προστατεύουν τους ανθρώπους, να πολεμούν και να μάχονται τους κακούς δαίμονες κατακτώντας έτσι τους Ουρανούς, η Πολεμική μας Αεροπορία τους έχει ανακηρύξει Προστάτες της και τους γιορτάζει την ίδια μέρα, που τους γιορτάζει και η Εκκλησία μας, στις 8 Νοεμβρίου.

Απολυτίκιο της Γιορτής:

Των ουρανίων στρατιών Αρχιστράτηγοι, δυσωπούμεν υμάς ημείς οι ανάξιοι, ίνα ταις υμών δεήσεσι, τειχίσητε ημάς, σκέπη των πτερύγων, της αύλου υμών δόξης, φρουρούντες ημάς προσπίπτοντας, εκτενώς και βοώντας. Εκ των κινδύνων λυτρώσασθε ημάς, ως Ταξιάρχαιτων άνω Δυνάμεων.
Σταυριανάκης Κωνσταντίνος του Βασιλείου.
Θεολόγος

ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ ΑΛΜΩΠΙΑΣ ΠΕΛΛΑΣ

 

@pastritsis

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s